siłownik hydrauliczny

Zastosowanie łożysk przegubowych w układach hydraulicznych

Układy hydrauliczne, a w szczególności połączenia cylindrów z innymi elementami konstrukcyjnymi, wymagają stosowania odpowiednich łożysk. W tej roli najlepiej sprawdzają się modele ślizgowe przegubowe, które są przystosowane do przenoszenia dużych obciążeń jednostkowych.

Rola łożysk w konstrukcjach mechanicznych

Łożyska to detale konstrukcyjne, które umożliwiają przemieszczanie się części maszyny lub układu bez destrukcyjnego wpływu na materiał. Odpowiednio wykonane ułatwiają zarówno wykonywanie obrotów wokół osi, jak i przemieszczenie się jednej części w stosunku do drugiej po okręgu lub ruchem wahadłowym. Dzięki szeregowi kulek, walców, baryłek lub sporej ilości smaru ruch odbywa się szybko, bez oporów i tarcia, które mogłoby wpływać na trwałość maszyny. Odpowiednio dopasowane łożysko pozwala też zachować bardzo wysokie tempo obrotów lub wahnięć. Liczba odmian tych detali jest bardzo duża, a poza modelami standardowymi produkuje się też takie projektowane na indywidualne zamówienie, do bardzo konkretnych maszyn.

Ogólna klasyfikacja pozwala wyróżnić łożyska toczne, których działanie opiera się na przemieszczaniu szeregu drobnych elementów w tzw. koszyku, oraz łożyska ślizgowe. Do tych ostatnich zaliczane są też modele przegubowe.

Łożyska przegubowe w hydraulice siłowej

Klasyczne łożysko przegubowe zbudowane jest z dwóch pierścieni, których powierzchnia może być ukształtowana w różny sposób, zależnie od ich ostatecznego przeznaczenia. Urozmaicenie konstrukcyjne ma na celu jak najlepszą ochronę samego łożyska także w sytuacji, gdy jest ono minimalnie smarowane. Cechy, które decydują o wytrzymałości łożyska w konkretnych warunkach, to między innymi:

  • modyfikowanie struktury powierzchni pierścieni, które zmniejsza siły tarcia podczas pracy,
  • fosforanowanie bieżni, czyli pokrywanie jej mieszanką kwasu fosforowego i fosforanów, które uodparniają powierzchnię na rdzę i wysokie temperatury,
  • wykonywanie specjalnych rowków w pierścieniach, które umożliwia dosmarowywanie łożysk.

W siłownikach hydraulicznych stosuje się modele łożysk przystosowane do bardzo dużych obciążeń, stąd powierzchnia pierścieni ma specjalne szczeliny i uwypuklenia przeznaczone do gromadzenia się w nich smaru lub oleju smarnego.